Magnetkamera (MRT)

I onsdags gjorde jag en MRT eftersom min axel inte alls är bra.
Det var väldigt trångt och jag fick först panikkänslor men jag försökte att fokuser bort dem. Det var skönt att man fick lyssna på musik för det tog lång stund där inne i "hålet". Man var också tvungen att ligga helt still och helst inte svälja då bilderna tas.
 
"Magnetkamera kan användas för att ta bilder av nästan alla organ i kroppen, även tredimensionellt. Tekniken används för att upptäcka en rad sjukdomar och tillstånd. Undersökningen får inte göras om du har magnetiska metallföremål i kroppen. Metoden bygger inte på röntgenstrålning. Det finns därför ingen risk för strålskador". KÄLLA
 
Nedan kan ni se en film på hur MRT går till.
 
 
Källa!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0